Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er steeds meer zzp’ers actief zijn in Nederland. Deze verrichten hun werkzaamheden vaak vanuit hun eigen woning. Daarnaast zijn er ook nog een heel groepje mensen die enkele dagen in de week thuis werken. Dit vraagt ook om duidelijke aanpassingen in huis. Zo wordt er ruimte gemaakt voor een kantoor of, als die er niet is, een plekje binnen de woning gerealiseerd. Hierdoor kan het echter lastig zijn om werk & gezin gescheiden te houden. Je werk bevindt zich immers in het hart van jouw gezin. Hoe behoud je dan de gezelligheid in huis en voorkom je dat deze wordt omgetoverd in een ware kantoorruimte?
Dat is immers niet alleen van belang voor de werkefficiëntie, maar ook voor de dynamiek in het gezin. Voordat je Team Nijhuis dan ook inschakelt om naar de marketing van jouw onderneming te kijken is het eerst belangrijk dat de basis in huis goed is. Hoog tijd om deze aan te pakken en de sfeer in huis terug te krijgen.
Kies voor een afgesloten kantoorruimte
In vrijwel iedere woning vinden we wel een ‘loze’ ruimte. Eentje die enkel wordt gebruikt voor het opbergen van overbodige spullen of die over te weinig wooncomfort beschikt om bij de woning te betrekken. Zo’n ruimte kan uitstekend dienen als kantoorruimte. Natuurlijk moet er dan wel wat opgeruimd worden en misschien wat maatregelen getroffen worden om het comfort te verhogen, maar dan geniet je wel van een kantoorruimte die je kunt afsluiten.
Hierdoor wordt de rest van het gezin niet opgeschrikt door jouw werkzaamheden en kunnen zij gewoon hun gang gaan, terwijl jij je terugtrekt in je ‘eigen kantoor aan huis’. Natuurlijk is dit de meest ideale situatie. Wanneer je niet over de luxe van een extra ruimte beschikt, kan het combineren van werk & gezin in dezelfde woning erg lastig zijn. Zeker als je de sfeer in huis niet wilt verliezen. Hoe je dat aanpakt? Dat lees je hieronder!
De sfeer in huis bewaren
Als een eigen ruimte realiseren niet mogelijk is, zit er niets anders op dan je werk mee in het ‘leefgedeelte’ van de woning nemen. Maar hoe voorkom je dan dat je woning één groot kantoor wordt en de sfeer wegvalt?
Allereerst is het belangrijk om een plekje op te zoeken waar je redelijk ongestoord kunt werken, zonder de rest van het gezin te veel te storen (en visa versa natuurlijk!). Hoe kun je omzet verhogen als je niet ongestoord kunt werken? Hier moet dan ook snel een oplossing voor gevonden worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de eettafel of een apart bureau aan de uiterste zijde van de woonkamer. Door een laptop te gebruiken en een dichte kast als opbergplaats in te zetten, hoeft het op vrije uren en dagen niet op te vallen dat je de leefruimte van de woning als kantoor gebruikt. Bedenk tevens dat het niet als een ‘kantoor’ mag aanvoelen. Laat woonaccessoires daarom ook gewoon staan en verander niet direct van verlichting. Natuurlijk kunnen we het ons voorstellen dat je van werkverlichting gebruik wilt maken, maar dat moet niet de sfeer in huis negatief beïnvloeden. Kies daarom bijvoorbeeld voor dimbare verlichting, zodat je de sfeer en functionaliteit van de verlichting naar wens kunt aanpassen. Met de juiste attributen en een beetje hulp binnen het gezin, realiseer je zo een prettige omgeving om in te werken. Zelfs binnen je eigen woning!