Meer dan ooit wordt er een beroep gedaan op ICT-specialisten die verstand hebben van zaken. Van cybersecurity en data-analyse tot cloud computing en softwareontwikkeling, de vraag naar gekwalificeerde experts in deze domeinen blijft groeien, maar het kan nogal een uitdaging zijn voor bedrijven en ondernemers om gekwalificeerde professionals te vinden en te behouden. Detachering in de ICT-sector biedt hier uitkomst. Maar waarom werkt dit talentmodel zo goed? Hier zijn vijf redenen die het succes van ICT-detacheringsoplossingen verklaren.
1. Flexibiliteit en snelheid
Detacheren biedt flexibiliteit en snelheid in één – dit betekent dat bedrijven kunnen inspelen op veranderende behoeften en veranderende marktomstandigheden.
Heeft een bedrijf plots behoefte aan een specialist voor een bepaald project? Dan kan een detacheringsbureau zoals Qquest snel een gekwalificeerde professional leveren. Dit bespaart veel tijd en moeite die normaal gesproken gaan zitten in het wervingsproces.
2. Toegang tot gespecialiseerde vaardigheden
Goede detacheringbureaus staat bekend om hun uitgebreide netwerk van ICT-specialisten, die hun focus leggen op verschillende expertisegebieden.
Misschien moet er wel software getest worden, moet er een nieuwe cloud-omgeving ingericht worden, of moet de cyberbeveiliging onder de loep; een detacheringsbureau kan de juiste persoon voor de taak vinden. Op die manier beschikken bedrijven en ondernemers direct over de nieuwste kennis en vaardigheden die zij zelf misschien niet in huis hebben.
3. Kostenbesparing
Hoewel de kosten op het eerste gezicht misschien hoog kunnen uitvallen, een gedetacheerde ICT-specialist inhuren kan op de lange termijn juist lager uitvallen dan vast ICT-personeel werven.
Bedrijven hoeven zich namelijk geen zorgen te maken over de bijkomende kosten die te maken hebben met onder meer opleiding, pensioen en andere secundaire arbeidsvoorwaarden.
Bovendien is er geen verplichting om de medewerker in dienst te houden na afloop van het project, wat verdere kosten kan minimaliseren, wat vooral voordelig is als de marktomstandigheden veranderen en vast ICT-personeel niet van belang is.
4. Hogere productiviteit en minder risico
Een belangrijke eigenschap van gedetacheerde professionals, is dat ze vaak direct inzetbaar zijn en dus ook meteen kunnen bijdragen aan een project.
Zo kan er worden gezorgd voor een snellere voltooiing van taken en kan er een hogere algehele productiviteit worden bestendigd. Daarnaast kunnen bedrijven door de inzet van externe experts veelvoorkomende valkuilen en risico’s vermijden.
5. Meer ruimte voor kernactiviteiten
Tenslotte kan de uitbesteding van de ICT-zaken aan externe professionals ervoor zorgen dat het vaste personeel de volledige gelegenheid heeft om de focus te leggen op de kernactiviteiten van het desbetreffende bedrijf. Dit is waarop organisaties groeien en concurrerend blijven, terwijl de ICT-infrastructuur en -projecten in deskundige handen zijn en zo het bedrijfssucces faciliteren.